Leven zoals onze voorouders

Leven zoals onze voorouders

Heb je je weleens afgevraagd, wat het beslissende verschil is tussen jou en je vele voorouders van de laatste duizenden of zelfs miljoenen jaren?

Want tegenwoordig is de Paleo dieet resp. de Paleo lifestyle zonder twijfel heel modern. Leven zoals onze voorouders.

Nu ruziën de vele vertegenwoordigers er vaak over welke voedingsvorm de juiste is, hoeveel koolhydraten toegestaan zijn en welk vet.

Dat alles wordt secundair als je de cellulaire stofwisseling bestudeert en ontdekt dat het ondanks de vele voedingsadviezen in de basis gaat om maar twee wezenlijke schakelaars in onze cellen die extreem veel sturen.

Zonder te veel in detail te treden, willen we toch nog een keer op onze beginvraag terugkomen: wat is dan het beslissende verschil?

Het verschil is dat het altijd normaal was om bij tijd en wijle wat minder calorieën binnen te krijgen dan het lichaam verbruikt en niet constant te eten.

Zo banaal als het klinkt, zo dramatisch kunnen de eindresultaten van het verschil zijn, daar wij – zoals gezegd – de cellulaire reactie daarop kunnen bestuderen.

Tegenwoordig eten wij te vaak, te veel, en leven te weinig van onze eigen energie-, dus vetreserves. Daardoor zijn we de vaardigheid verloren moeiteloos uit deze hoeveelheid energie te putten en zo spelenderwijs slank te worden en te blijven.

Daarvoor moet je je een keer voor ogen halen hoe het leven er destijds uitgezien moet hebben resp. hoe tegenwoordig nog levende natuurvolken leven.

Voor deze mensen is het volledig normaal gedurende de dag eenvoudigweg minder te eten. Ze moeten jagen, verzamelen, bomenklimmen (honing!), onderkomens bouwen, vissen, en, en, en … Ze hebben echter geen koelkast of keuken waar ze zich constant naar believen, bui en met gemak kunnen bedienen.

Zelfs het bereiden van voedsel betekent: werk.

Daardoor is het voor deze mensen volledig normaal gedurende de dag in de actiemodus van het lichaamsvet te leven. Met af een toe een stuk fruit tussendoor.

Welnu: dat is überhaupt geen probleem. Het lichaam houdt ervan van zichzelf en zijn reserves te kunnen leven. Het lichaam strooit daadwerkelijk een heel krachtige hormooncocktail uit, die ons alert, actief en … ja, slank maakt. En dat volledig zonder van de honger te sterven – terwijl het lichaam zich er ook op instelt.

Het mooie is, dat men ’s avonds naar hartenlust kan eten. Vaak heeft men dan helemaal niet veel nodig. Het lichaam heeft tenslotte geleerd van zijn eigen reserves te leven.

Zo banaal als het klinkt, zo heeft zich daaruit, heel modern, een quasi-fanatieke entourage ontwikkeld. Deze mensen gaan een training in zonder van tevoren gegeten te hebben (‘nuchter-training’) of vasten bewust 16 uur lang en eten alleen in de andere 8 uur.

Hoe dan ook: we noemen dat undereating. Een tijdlang bewust minder eten om het lichaam te helpen van zichzelf te leven. Dat betekent niet: compleet vasten.

Zou dat geen prachtig doel zijn? Gedurende de dag actief, niet hongerig, alert … en daarnaast slank worden? Dat is undereating.

Geen hype, geen marketingconcept, helemaal niets, maar volledig normaal.

Over de schrijver
Richard van Beek is oprichter van het Personal Switch concept en performance coach van (inter)nationale topsporters (profvoetbal). Als creator van Personal Switch hou ik mij vooral bezig met het inhoudelijke trainingsconcept en het intern opleiden van alle coaches. Als gedreven coach blijf ik op zoek naar de mix tussen inspanning, ontspanning en wat voeding met je lichaam (niet) doet. Persoonlijke aandacht naar onze klanten met de eerste vraag 'waar kunnen we jou mee helpen' is in onze ogen de enige manier om goed contact te krijgen én te houden over hoe wij ons concept zien en willen aanbieden. Daar hoort een fysieke trainingslocatie bij. Naast een passie voor vitaliteit is hij ook gek op een rondje hardlopen, voetbal en het strand. Zijn levensmotto is: 'Als je anders kijkt naar de wereld om je heen, zal je zien dat de wereld verandert.'