Page content

article content

F*ck die voornemens voor 2018

Als je onze nieuwe website doorbladert, dan kom je ongetwijfeld op de pagina waarin je mijn e-book gratis kan downloaden. Voordat je dat doet, dan is er een geweldig animatiefilmpje, check het hier, waarin ons concept van het 12-weken programma wordt uitgelegd. Ook gaat het in op het plezier ervaren en het pijn vermijden.

In dit artikel wil ik graag wat dieper ingaan op dit fenomeen, wat wij eigenlijk allemaal in ons hebben. Deze twee (plezier en pijn) overheersende krachten sturen ons gedrag. Miljoenen jaren lang is ons brein geprogrammeerd om een gevaar te signaleren en die eventuele pijn van dat gevaar te zullen vermijden. Feit: Pijn vermijden wint altijd van het plezier ervaren/maken.

De meeste mensen zien verandering niet als hoofdzaak, daarom zullen we de pijn (die wint altijd) moeten koppelen aan het veranderen in je gedrag (je gewoontes). Tegelijkertijd moet er een plezierige beloning gekoppeld worden aan het resultaat van je nieuwe gedrag.

Je wilt meer energie, fitter worden en misschien wel wat kilo’s minder. Je wilt een lichaam waar je je lekker in voelt. Op de korte termijn ga je de opoffering, de pijn voelen. Op de lange termijn heb je natuurlijk veel meer aan dat gezonde en fitte lichaam, er goed uitzien en je vitaal voelen, zodat je alles uit je leven kan halen.

Hoe ga je nu die ‘korte termijn pijn’ doorstaan, zodat je dus die opoffering gaat doorstaan, om op de lange termijn vitaler te worden. Stel jezelf de volgende vraag: Wat gebeurt er met mij en mijn leven, als ik nu dit gedrag, deze gewoontes, niet ga veranderen?

Bedenk alle pijn die je kunt koppelen aan je oude gedrag als je niets verandert en welke gevolgen dit heeft voor jouw leven. Ga uit van het meest dramatische gevolg. Bedenk daarna welke plezierige gevoelens je kunt koppelen aan wat je gaat veranderen. Is deze verandering een must voor je?

Conditionering bepaalt je gedrag
Ongeveer vijf procent van ons gedrag is bewust. Die vijf procent heeft betrekking op keuzes en handelingen waar je bewust over nadenkt. Het grootste deel van je handelen wordt aangestuurd vanuit je onderbewustzijn. Dus het veranderen van je gedrag of je gewoontes gaat niet zomaar. Huh, onderbewustzijn? Ja, verplaats je prullenbak maar eens in je keuken. Hoe vaak zal je in het begin naar de oude plek toelopen om je afval erin te gooien? Dat is je onderbewustzijn.

Zo zijn wij ook door de jaren heen geconditioneerd. Conditionering is het resultaat van onze afkomst, onze opvoeding, ons geslacht, de mensen om ons heen, onze economische achtergrond, onze ervaringen en van de informatie die door de jaren in ons is ‘geïnjecteerd’. Ons denken is dus geprogrammeerd, met vooroordelen en uiteenlopende meningen.

Dat kunnen we ook echt in onze hersenen terug zien. Er lopen neurale (zenuw) verbindingen (zeg ‘snelwegen’) die een verwachting koppelen met een gebeurtenis. Jouw zenuwstelsel heeft een verbinding gemaakt tussen een gebeurtenis en de ervaring. Voorbeeld? Je loopt op straat als kind en ziet een blaffende hond. Je moeder roept: ‘kijk uit, die hond is gevaarlijk’. Het is nu goed mogelijk dat er een verbinding is gemaakt tussen blaffende honden en gevaarlijk.

Je voelt het al aankomen, hoe ga ik nu deze verbindingen ‘omleggen’? Heel simpel: BESLISSEN! Neem het besluit dat je écht wilt veranderen en dus gáát veranderen. Nogmaals, bedenk alle pijn die je kunt koppelen aan je oude gedrag als je niets verandert en welke gevolgen dit heeft voor jouw leven. Onderbreek per direct je beperkende patronen. Wees bewust van je oude gedrag en beloon (plezier) jezelf elke keer op het moment dat je op een positieve manier met je verandering bezig bent.

Het is van belang dat je een gevoel van plezier beleeft wanneer je bewust bezig bent om je gedrag te veranderen met nieuwe ervaringen.

Controleer je nieuwe gedrag

  • Zorg ervoor dar er heftige pijn is gekoppeld aan je oude gedrag.
  • Stel vast of je nieuwe gedrag, je vitaler voelen, is gekoppeld aan plezier en voldoening. Meer energie, fris en fit om nieuw plannen te bedenken, etc.
  • Is je nieuwe gedrag in overeenstemming  met je persoonlijke waarden en overtuigingen?
  • Zorg ervoor dat je ervan overtuigd bent dat je nieuwe gedrag op de lange termijn alleen maar voordelen biedt voor de kwaliteit van je leven en je eigen vitaliteit. Zorg dat je jezelf kan ontplooien, om alles uit je eigen leven te halen.

Hou op met goede voornemens nemen als je je niet bewust bent van het bovenstaande.

Maak vrijblijvend een afspraak bij onze studio en wij willen graag met jou samen een plan maken om zoveel mogelijk pijnprikkels te koppelen aan je oude gedrag, zodat wij jou ook in de moeilijke periodes kunnen begeleiden naar vitaliteit en fitheid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Richard van Beek
Mijn naam is Richard van Beek, eigenaar van de sportstudioketen Personal Switch.Getrouwd en vader van 2 dochters.Op mijn 30ste levensjaar pas echt mijn passie gevonden, vervolgens volledig omgeschoold en ruim 17 jaar in het betaalde voetbal gewerkt als performance coach.Daar ligt ook mijn kennis en mijn affiniteit.Graag wil ik met mijn studiomodel zoveel mogelijk mensen coachen op het gebied van gezondheid en prestatievermogen.Dat doe ik met 2 soorten methodes: EMS-training met de miha bodytec en de 10-daagse sportvastenmethode.Deze actieve bovenstaande methodes combineer ik met heel veel informatie te delen over hoe nu het menselijk lichaam werkt en wat echt belangrijk is om te weten.

Comment Section

0 reacties op “F*ck die voornemens voor 2018

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website