Is sportvasten de nieuwe fitnesstrend van 2018?

Is sportvasten de nieuwe fitnesstrend van 2018?

Ik hoef je niet te vertellen dat ons concept een voorstander is van een korte periode van calorierestrictie in combinatie met sporten, ook wel sportvasten genoemd. Wij hebben inmiddels in al die jaren, honderden mensen begeleidt in deze trainingsmethode, zowel via de studio als online (het sporten wordt elders gedaan en de begeleiding gaat via app of email).

Ondanks dit mooie aantal, is er nog veel onbegrip. Zeker voor onze klant is het moeilijk om uit te leggen aan familie, vrienden en collega’s. Op je werk met een fruitsapje, die traktatie moeten overslaan, die bak met ‘groenvoer’ (je bent toch geen konijn!), het zijn allemaal momenten waar je toch wat steviger in je schoenen moet staan en dat je hier zelf voor gekozen hebt.

Speciaal voor die familie, vrienden en collega’s zal ik een korte uitleg geven over deze bijzondere trainingsmethode. Daarnaast geef ik elke maand een workshop over deze trainingsmethode, dus iedereen is van harte uitgenodigd.

Sportvasten is niet meer dan een ‘tool’ om het lichaam te brengen naar een toestand waarbij het lichaam meer energie uit vet moet halen dan uit glucose (suikers).

Moet je daarvoor sportvasten? 100% ja! Alleen moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet je gewend zijn aan drie maaltijden per dag, fysiek gezien moet je elke dag 30 minuten een cardiotraining kunnen volbrengen, geen medicijnen gebruiken (of laten staan in overleg met de huisarts), geen suikerziekte hebben en natuurlijk gemotiveerd zijn. Tien dagen moet je jezelf aan een protocol houden, dus eventuele feestjes/bruiloften gaan gepaard met enkel koffie en water (of het sportvasten verzetten ;-)).

Maar ik kan toch een dag gewoon niet eten? Ja, dat is absoluut een optie en dat zullen wij je ook zeker aanraden, maar dat kun je beter doen na de 10-daagse sportvastenmethode en in combinatie met een cardiotraining.

Je merkt nu dus duidelijk de combinatie van calorierestrictie (vasten) en sporten. Dat heeft alles te maken met de suikervoorraden die je in de lever en de spieren hebt opgeslagen. Juist deze combinatie zorgt voor een grotere uitputting van zowel de voorraad in de lever én in de spieren. Alleen het vasten (dus zonder sporten) zal het zich voornamelijk beperken tot uitputting in de lever.

Het lichaam zal nu een andere energiebron moeten zoeken om de energiespiegel niet teveel te laten schommelen en zal gerichter naar de energierijke vetvoorraad gaan.

Juist dit schakelingsmechanisme van suiker naar vet, maar ook van vet naar suiker is in onze consumptiemaatschappij verstoord. Door sportvasten kunnen we dit (oer)mechanisme weer trainen en geeft veel gezondheidsvoordelen, zoals ontstekingsremmende effecten, bloeddrukverlaging, hoger energieniveau, gewichtsreductie (minder calorieën) en een betere conditie.

Dus mocht je in de toekomst iemand tegen komen die aan het sportvasten is, weet dan dat er enorm veel positieve effecten kleven aan deze methode, misschien word je interesse zo gewekt dat je besluit om eens een afspraak te maken, of jezelf op te geven voor één van onze workshops.

Over de schrijver
Richard van Beek is oprichter van het Personal Switch concept en performance coach van (inter)nationale topsporters (profvoetbal). Als creator van Personal Switch hou ik mij vooral bezig met het inhoudelijke trainingsconcept en het intern opleiden van alle coaches.Als gedreven coach blijf ik op zoek naar de mix tussen inspanning, ontspanning en wat voeding met je lichaam (niet) doet.Persoonlijke aandacht naar onze klanten met de eerste vraag 'waar kunnen we jou mee helpen' is in onze ogen de enige manier om goed contact te krijgen én te houden over hoe wij ons concept zien en willen aanbieden. Daar hoort een fysieke trainingslocatie bij.Naast een passie voor vitaliteit is hij ook gek op een rondje hardlopen, voetbal en het strand.Zijn levensmotto is: 'Als je anders kijkt naar de wereld om je heen, zal je zien dat de wereld verandert.'